Continguts i activitats d'ensenyament-aprenentatge

1. CONTINGUTS

Conjunt de formes culturals i de sabers que constitueixen part de les relacions socials del context i que permeten organitzar les tasques pedagògiques per construir i reconstruir el coneixement humà.

TRADICIONALMENT VS ACTUALMENT

Sempre han estat considerats com "El que cal saber" i en l'actualitat s'ha afegit el "com s'ha aprendre", que en el nostre cas particular (AF i Esport), el "com practicar-ho".

FASES

  1. Acotar. Reduir ampli ventall de continguts.
  2. Seleccionar. Escollir els que donen una resposta més directa als nostres objectius.
  3. Ordenar. Per poder administrar-los en la disposició més adequada. Simple a complex.

CRITERIS DE SELECCIÓ

  1. Epistemològics (de la pròpia disciplina): UTILITAT - SIGNIFICATIVITATContinguts essencials i secundaris.
  2. Psicopedagògics: Depèn maduresa aprenent. ADEQUACIÓ I GLOBALITZACIÓ
  3. Sociològics: Rellevants per la cultura. INTERDISCIPLINARIETAT

ESTRUCTURACIÓ

  • Fets, conceptes i sistemes conceptuals. "El saber o conèixer". Ús substantius propis i específics, amb un article davant-
  • Procediments. Conjunt d'accions ordenades i finalitzades per assolir una determinada meta. "El saber fer". Substantiu + de + concepte.

TIPUS PROCEDIMENTS

  • Tancats/Algoritmes. Accions fixes, mateixes i mateix ordre. L'execució garanteix l'èxit.
  • Oberts/Heurístics. Activitats molt variades, sense ordre i la seva execució no garanteix l'èxit.

Actituds/Valors/Normes:

  • Actituds: Comportament persistent davant d'una situació.
  • Valors: Regulació del comportament davant d'un principi normatiu.
  • Normes: Models de comportament socials estipulats.

2. ACTIVITATS

Conjunt/Grup/Família d'exercicis, jocs, formes jugades...

- Un joc NO és una activitat

- Confusió amb procediments

SEQÜENCIACIÓ

Objectiu didàctic - Continguts - Activitats

FORMES D'ORGANITZACIÓ

  1. Exercici. Gest tècnic pur/Activitats de condició física.
  2. Forma jugada. Exercici + component lúdic.
  3. Tasca. Conjunt d'accions que condueixen a un objectiu concret.
  4. Jocs. Accions motrius organitzades en format lúdic. Adaptar regles.
  5. Esport. Institucionalització de les regles.
  • Situacions adaptades
  • Situacions simplificades
  • Situacions reals de pràctica

CRITERIS D'ELECCIÓ

  • Varietat
  • Motivació
  • Participació
  • Adaptades al context
  • Obertes i flexibles
  • Ajustar-se a recursos disponibles

Per tant...

  • Interrelació entre les diferents activitats.
  • Que suposin una dissonància cognitiva (Mosston). Que facin aprendre.
  • Constructivisme (Ausubel). Eines per millorar.
  • Activitats significatives i funcionals. Útils.
  • Ajustades a l'objectiu.
  • Participació màxima/efecte fisiològic suficient
  • Activitats cooperatives

REDACCIÓ

Ús de substantius més concrets que en els procediments, acompanyats de la forma d'organitzar l'activitat i un exemple.

CONSELLS I RECOMANACIONS

  • Relacionar-les amb els objectius i amb els continguts (els concreten).
  • Redactar-les fent servir substantius més concrets que els procediments.
  • Numerar-les i si pot ser, per ordre de realització.
  • No arribeu als exercicis, tasques... concretes.
  • Poseu exemples que ajudin a aclarir.
  • No agrupar-les sessió per sessió.
  • Podeu fer servir diferents classificacions, com la de Famose.
INEFC BARCELONA
Creado con Webnode
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar