Continguts i activitats d'ensenyament-aprenentatge

1. CONTINGUTS
Conjunt de formes culturals i de sabers que constitueixen part de les relacions socials del context i que permeten organitzar les tasques pedagògiques per construir i reconstruir el coneixement humà.
TRADICIONALMENT VS ACTUALMENT
Sempre han estat considerats com "El que cal saber" i en l'actualitat s'ha afegit el "com s'ha aprendre", que en el nostre cas particular (AF i Esport), el "com practicar-ho".
FASES
- Acotar. Reduir ampli ventall de continguts.
- Seleccionar. Escollir els que donen una resposta més directa als
nostres objectius.
- Ordenar. Per poder administrar-los en la disposició més adequada.
Simple a complex.
CRITERIS DE SELECCIÓ
- Epistemològics (de la pròpia disciplina): UTILITAT - SIGNIFICATIVITATContinguts essencials i secundaris.
- Psicopedagògics: Depèn maduresa aprenent. ADEQUACIÓ I GLOBALITZACIÓ
- Sociològics: Rellevants per la cultura. INTERDISCIPLINARIETAT
ESTRUCTURACIÓ
- Fets, conceptes i sistemes conceptuals. "El saber o conèixer". Ús substantius propis i específics, amb un article davant-
- Procediments. Conjunt d'accions ordenades i finalitzades per assolir una determinada meta. "El saber fer". Substantiu + de + concepte.
TIPUS PROCEDIMENTS
- Tancats/Algoritmes. Accions fixes, mateixes i mateix ordre. L'execució garanteix l'èxit.
- Oberts/Heurístics. Activitats molt variades, sense ordre i la seva execució no garanteix l'èxit.
Actituds/Valors/Normes:
- Actituds: Comportament persistent davant d'una situació.
- Valors: Regulació del comportament davant d'un principi normatiu.
- Normes: Models de comportament socials estipulats.

2. ACTIVITATS
Conjunt/Grup/Família d'exercicis, jocs, formes jugades...
- Un joc NO és una activitat
- Confusió amb procediments
SEQÜENCIACIÓ
Objectiu didàctic - Continguts - Activitats
FORMES D'ORGANITZACIÓ
- Exercici. Gest tècnic
pur/Activitats de condició física.
- Forma jugada. Exercici + component
lúdic.
- Tasca. Conjunt d'accions que
condueixen a un objectiu concret.
- Jocs. Accions motrius organitzades
en format lúdic. Adaptar regles.
- Esport. Institucionalització de
les regles.
- Situacions adaptades
- Situacions simplificades
- Situacions reals de pràctica

CRITERIS D'ELECCIÓ
- Varietat
- Motivació
- Participació
- Adaptades al context
- Obertes i flexibles
- Ajustar-se a recursos disponibles
Per tant...
- Interrelació entre les diferents activitats.
- Que suposin una dissonància cognitiva (Mosston). Que facin aprendre.
- Constructivisme (Ausubel). Eines per millorar.
- Activitats significatives i funcionals. Útils.
- Ajustades a l'objectiu.
- Participació màxima/efecte fisiològic suficient
- Activitats cooperatives
REDACCIÓ
Ús de substantius més concrets que en els procediments, acompanyats de la forma d'organitzar l'activitat i un exemple.
CONSELLS I RECOMANACIONS
- Relacionar-les amb els objectius i amb els continguts (els concreten).
- Redactar-les fent servir substantius més concrets que els procediments.
- Numerar-les i si pot ser, per ordre de realització.
- No arribeu als exercicis, tasques... concretes.
- Poseu exemples que ajudin a aclarir.
- No agrupar-les sessió per sessió.
- Podeu fer servir diferents classificacions, com la de Famose.